hedersmord

tänkte skriva om hedersmord idag, lyssnade nyss på medina - förbjudenfrukt och så fick jag ett ryck att jag måste skriva om det här i min blogg alltså.

Hedersmord tycker jag själv är något som absolut inte är okej, ni som inte vet vad hedersmord ska jag berätta för er snart vad det är för något, men jag tycker själv att det är helt sjukt, varför döda sin syster, kusin eller ännu värre sin egen dotter för att hon är kär eller är lycklig? Jag tycker det är sjukt sjukt sjukt.

Vad är hedersmord?
Jo, hedersmord är ett mord oftast på en kvinna som begås av kvinnans broder, kusin, pappa eller någon annan manlig i släkten, den anledningen som oftast brukar vara orsaken till att ett hedersmord begås är för att kvinnan har haft sex innan hon har gift sig, herregud låt tjejen ha sex om hon vill, om hon mår bra av det så varför inte? Man ska väl inte gifta sig för att hon e oskuld utan för att man älskar henne, inte för att hon har tappat oskulden.
Och när dom har haft sex innan dom gift sig anses det som att kvinnan har tagit "skam" över familjen, jag tycker inte alls att det är bra.

Jag har en tjejkompis hon berättade för mig i telefonen för ett tag sen att hennes syster har blivit mördad av sin kusin. Jag tänkte berätta lite för er, men jag tänker hålla henne anonym.

Min kompis storesyster var en väldigt stark och självständig tjej, hon pluggade och jobbade, allt var perfekt med henne. Men en sak var inte så perfekt, hennes familj planerade att gifta bort henne såfort hon hade fyllt 19 år, då skulle dom åka till palestina och gifta bort henne och sen skulle hon ta med sin "nya" man till sverige, men hon ville absolut inte det. Det hennes föräldrar inte visste var att hon hade redan ett förhållande med en kille här i sverige som var från chile och dom hade varit tilsammans ett bra tag. En dag så hade dom varit ute på stan, och då hade hennes kusin varit där med sin syster och då hade dom sett henne med hennes chilienska pojkvän, men tjejen visste absolut ingenting. När hon kom hem blev hon inlåst på sitt rum av sin pappa och fick inte gå ut och ingen ville snacka med henne dom kastade in mat, den enda som ville prata med henne var min kompis, hon brukade gå in där på kvällarna och då hade hennes syster suttit på sängen och gråtit. Min kompis och hennes syster var dom ända tjejerna i familjen, mamman var redan död så dom två tjejerna bodde med deras pappa och deras 3 bröder. Varken pappan eller bröderna ville se skymten av min kompis storesyster. Min kompis sa att hennes syster satt inne i det där rummet i ca 2 veckor, hon fick gå ut och duscha och när det kom släktingar fick hon gå ut, men absolut inte prata och hälsa. När det hade gått två veckor så kom hennes pappa in i rummet och först skrek på henne och sen började gråta, det var bara dom två hemma, det var sent på kvällen. Och min kompis syster fick gå in i sitt eget rum, hon var jätte glad hon trodde att hennes pappa hade accepterat att hon hade en kille som var från chile så hon satt och sjöng och så. Sen på natten så vaknade hon av att hennes äldre kusin stod över henne med en kniv och pappan stod brevid med en kudde, hon hann bara säga " vad gör ni" sen fick hon kudden över huvudet och kniven i magen. Min kompis fick fram all den här faktan i rättegången, nu sitter hennes pappa och hennes kusin inne för mord och hjälp till mord. Min kompis bor hemma hos hennes farmor med sina bröder.

Jag tycker själv att det där är helt hemskt, jag förstår inte ens hur man kan höja handen mot sin egen dotter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0